اماکن زیارتی کشور عراق را بشناسید
1400/09/22 کربلا

اماکن زیارتی کشور عراق را بشناسید


حرم امام حسین

مرقد امام حسین (ع) و مرقد حضرت ابوالفضل العباس (ع)


مرقد و بارگاه امام حسین (ع) سومین امام شیعیان، مهمترین مکان مذهبی کربلا به شمار می‌رود. همچنین مرقد حضرت ابوالفضل (ع) در سیصد متری آن جای گرفته است و بین زائران به فاصله بین این دو حرم «بین الحرمین» می‌گویند. ساختمان این مرقدها در طول چندین سال و در دوران فرمانروایی‌های گوناگون مانند عثمانیان، قاجاریه و صفویه به تدریج تکمیل و گسترده شده است. همچنین حضرت علی اکبر(ع) و علی اصغر (ع) در همین مجموعه دفن شده‌اند.


 تل زینبیه


تل یا تپه زینبیه تپه‌ای با ارتفاع چند متر است که حضرت زینب بر فراز آن وقایع روی داده در کربلا را نظاره می‌کرده است.


امام حسین

دو طفلان مسلم


جموعه طفلان مسلم که در 30 کیلومتری کربلا قرار دارد، شامل دو مقبره و مجموعه‌ای از استارحتگاه و ایوان برای زائران است که در دوره قاجار ساخته شده است.


مقام امام صادق (ع)


در نزدیکی حرم امام حسین (ع)، قبه و زیارتگاهی قرار دارد که بنا به روایت‌ها امام صادق (ع) در زمان زیارت امام حسین به آن نقطه می‌رفته‌اند.


مقام زین العابدین


این قبه و زیارتگاه در یادبود امام زین العابدین (ع) و در نزدیکی بیمارستان امام حسین در کربلا ساخته شده است


حرم امام حسین ع

مسجد کوفه 


مسجد کوفه یکی از مساجد بسیار قدیمی اسلامی است وگفته می‌شود در سال 17 ه ق که شهرکوفه تأسیس شد اولین بناهایی که در  شهر ساخته شدند مسجد و دارالاماره‌ بودند. مسجد مذکور مربعی شکل بوده و برای چهل هزار نمازگزار کنجایش دارد .

در وسط حیاط مسجد جایی پایین‌تر از سایر جاها وجود دارد که به آن (سفینه) می‌گویند و عامه مردم معتقدند که جای مذکور محل فرود آمدن و یا ساخته شدن سفینه نوح است، که امری باطل است و در حقیقت جای مذکور فقط نشان دهنده عمق قبلی کف مسجد است زیرا که بعلت بالا آمدن مجرای آب فرات، آب به داخل مسجد که در گودی قرار گرفته بود نفوذ نمود و بنا به دستور و همت سید مهدی بحر العلوم کف مسجد را با ریختن خاک کافی بالا آوردند و برای نشان دادن میزان خاک ریخته شده این محل را به همان صورت سابق نگاه داشتند.


 مسجد حنانه

گویند که قبل از اسلام در این منطقه بنایی ایستاده قرار داشت که به آن (قائم) می‌گفتند و هنگامیکه جنازه مطهر حضرت علی (ع) را برای دفن به نجف می‌بردند، از جلوی این بنا عبور کردند و این بنا کمی انحنا پیدا کرد، از اینرو منطقه مذکور بعدها به نام حنانه معروف شد.
برخی دیگر می‌گویند که ابن زیاد در محرم سال 61 ه ق قافله اسرای اهل بیت را به همراهی سر مطهر امام حسین و سرهای سایر شهدا در این منطقه جای داد تا شهر کوفه را برای ورود آنان آماده کند و زمین از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زاری برداشت و برخی گویند اهل بیت (ع) با دیدن سرهای شهدا سر به نوحه وزاری برداشتند و این منطقه به حنانه (ناله و نوحه کننده) معروف شد و بعدها در این محل مسجدی بنا شد که به مسجد حنانه معروف گردید.

مسجد حنانه از مساجد متبرکه شهر نجف است و یکی از سه جائی است که امام صادق در آنها نماز خوانده است. این مسجد در جاده نجف به کوفه و در شمال شهرنجف واقع شده است و نزدیک منطقه‌ای به نام الثویه است که مدفن بسیاری از خواص امیرالمؤمنین (ع) است که قبرهای آنان ویران شده است.


کربلا

حرم مطهر حضرت علی (ع)


مهمترین مکان مقدس شهر نجف حرم مطهر حضرت علی (ع) است که اصولًا شهر نجف به برکت این مکان مقدس ساخته شد و اماکن زیارتی بعدی در کنار آن قرار گرفته‌اند هرچند که زیارتگاه‌های دیگری متعلق به حضرت آدم و نوح و هود و صالح قبلًا در این مکان وجود داشته است اما در حقیقت عزت شأن این محل به دربرگرفتن جسد مطهر حضرت علی (ع) است.


کربلا

مقام حضرت مهدی(ع)

این مقام در سمت غربی شهر و در قسمت آغازین قبرستان وادی السلام قرار دارد و اولین کسی که این مقام را بنا کرد (سید محمد مهدی بحر العلوم) بود اما این بنا در سال 1310 ه ق ویران شد و بعدها دوباره به شکل سابق بازسازی گردید وگنبدی با کاشیکاری فیروزه‌ای بر روی آن بنا گردید(1)، در حالیکه قبلًا گنبد آن از گچ و سنگ ساخته شده بود. در داخل این مقام جائی وجود دارد که مقام (امام صادق (ع) خوانده می‌شود، وظاهراً علت تسمیه این مقام حدیثی است که از امام صادق در هنگام زیارت مرقد مطهر جدش روایت شده است که چون آن حضرت به نجف رسید از شترش پیاده شد و دو رکعت نماز خواند، سپس کمی آن طرف تر رفت و دو رکعت دیگر خواند، سپس کمی آن طرف تر دو رکعت دیگر خواند و هنگامیکه از آن حضرت درباره اماکن مذکور پرسیدند، فرمود: اولین جا موضع قبر امیرالمؤمنین و دومین جا موضع رأس الحسین و سومی موضع منبر حضرت قائم (ع) است. و ظاهراً منظور آن حضرت از موضع رأس الحسین (ع) جائی است که سر مطهر امام حسین پس از آوردن به کوفه در این محل قرار داده شده است وگرنه صحیح آنست که سر مطهر امام حسین همراه با جسد مطهر وی در حرم شریفش در کربلا مدفون شده است.


حرم کاظمین

 آرامگاه دو امام شیعیان، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) را در برمی‌گیرد که در منطقه کاظمین واقع در شمال بغداد واقع شده است. این حرم توسط پادشاهان آل بویه بازسازی و تزئین شد، اما ساختمان کنونی آن متعلق به دوره آغازین صفویه است و در دوره‌های بعد بخش‌هایی به آن افزوده شد. ایوان‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های معرق نفیس و آینه‌کاری‌های مجلل، همگی نشانی از معماری و هنر دوره صفویه دارند. حرم کاظمین یک ضریح نقره‌ای، دو گنبد طلایی یکسان و چهار گلدسته دارد. درون حرم و گنبد خانه ضریح نقره‌ای حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) و حضرت جواد (علیه‌السلام) قرار دارد. چهار شبستان بزرگ در اطراف حرم قرار گرفته است. مجموعه حرم و رواق‌ها را سه صحن بزرگ و وسیع در برمی‌گیرد که صحن غربی به نام «صحن قریش» مشهور است. برج و بارو و دروازه‌های هفت‌گانه صحن با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس در سردرها و کتیبه‌ها اثری از مرحوم فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین‌شاه) بسیار چشم‌ نواز است


کربلا

مسجد صفوی

از ساخته‌های شاه اسماعیل صفوی است که پس از تسلط بر عراق آن را به سبک ساختمان‌های عراقی ساخت. ستون‌های ضخیم و عظیم و طاق‌های قوسی شکل به این مسجد زیبایی خاصی داده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. مسجد صفوی دارای یک گنبد کاشی‌کاری شده بسیار کوتاه است که از درون صحن به زحمت دیده می‌شود. در جنب محراب و منبر قدیمی مسجد، پنجره‌ای به درون رواق شمالی حرم مطهر کاظمین باز می‌شود که از میان آن می‌توان ضریح مطهر را مشاهده کرد


امام-حسن-عسکری

حرم عسکریین

مدفن امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و از مهم‌ترین اماکان زیارتی سامرا است. نخستین ساختمان بر آرامگاه این دو بزرگوار متعلق به قرن چهارم هجری است که همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است. حرم امامین عسکریین (ع) دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این حملات گنبد و گلدسته‌های آن تخریب شد. آستان مقدس دو امام شیعیان پس از حملات تروریستی در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت. این حرم دارای گنبدی طلایی است که یکی از بزرگ‌ترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود. محیط این گنبد عظیم، ۶۸ متر است و در ساخت آن ۷۲ هزار کاشی طلا استفاده شده است. در دو سمت گنبد دو گلدسته طلایی به چشم می‌خورد که هر یک ۳۶ متر ارتفاع داری

بانوان بزرگواری از جمله نرجس خاتون همسر امام عسکری، حکیمه خاتون عمه امام عسکری، حدیث مادر امام عسکری (ع) و سمانه بنت علی مادر امام هادی (ع) در حرم مطهر دفن شده‌اند. مرقد حسین بن علی (ع)، فرزند امام هادی (ع) نیز در پایین پای امامین قرار دارد. ابوعبدالله جعفر بن علی فرزند امام علی‌النقی (ع) و ابوهاشم جعفری از نواده‌های جعفر طیار از دیگر کسانی هستند که در داخل ضریح و آستان عسکریین به خاک سپرده شده‌اند

آرامگاه بزرگان و علمایی مانند شیخ رضا همدانی، زرقانی شیرازی، نوری ایلکایی، حاج میرزا محمدحسین شیرازی، سید حسن کلیددار و ابراهیم بن مالک اشتر نیز در بخش‌هایی از حرم مطهر قرار دارد


مرقد-حکیمه-خاتون

مرقد حکیمه خاتون


در سمت پایین پای امام عسکری (ع) و امام هادی (ع) قرار دارد. حکیمه خانون، دختر بزرگوار امام جواد (علیه‌السلام) و عمه امام حسن عسکری (علیه اسلام) است که در دوران غیبت صغری، وکیل و نماینده حضرت ولیعصر (عج) بود. ضریح این بانوی مکرمه از یک طرف ضریح مطهر دو امام شیعیان متصل است. ضریح حکیمه خاتون ابتدا از جنس برنج بود، اما پس از تعویض ضریح امامین به نقره تبدیل شد.


آرامگاه-ابراهیم-بن-مالک-اشتر

آرامگاه ابراهیم بن مالک اشتر


در جنوب شهر دجیل، هشت فرسخی سامرا و در نزدیکی جاده قدیم بغداد - سامرا واقع شده است. ابو نعمان ابراهیم، فرزند شجاع و دلاور مالک اشتر و انتقام گیرنده خون شهیدان کربلا بود. او فرمانده کل سپاه مختار بود که در زمان عبدالملک مروان بر خلیفه وقت قیام کرد و بصره، کوفه و شهرهای دیگر عراق را به تصرف درآورد. امروزه، زائران زیادی به زیارت مزار ابراهیم بن مالک اشتر می‌روند. بنای بقعه در عصر صفویه تجدید شد و حرمی وسیع و گنبدی از گچ و آجر دارد که به تازگی تعمیر و بازسازی شده است


مسجد-جامع-سامرا

مسجد جامع سامرا

معروف به «جامع المتوکل» یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد تاریخی عراق است که از زمان متوکل عباسی، ابتدای قرن سوم هجری باقی مانده است. این مسجد دارای چهارده درب ورودی است که سه درب در ضلع شمالی، چهار درب در شرق و غرب و ۹ درب در جنوب آن قرار دارد. مسجد جامع در بیرون شهر کنونی سامرا و در دو کیلومتری آستان مقدس عسکریین واقع شده است. تنها دیواره‌ها و مناره معروف به ملویه از این مسجد باقی مانده است. داخل مسجد سقف ندارد و کف آن خاکی است. دیوارهای این مسجد با ضخامت دو متر و ارتفاع ده متر مانند دیوارهای عظیم یک قلعه است. مسجد جامع در ضلع‌های مختلف چهل برج دارد که ضلع‌های شمالی و جنوبی هر کدام دارای هشت برج و ضلع‌های غربی و شرقی دارای ده برج است.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS