آشنایی با کشور عراق و تور های زیارتی این کشور
1400/09/22 کربلا

آشنایی با کشور عراق و تور های زیارتی این کشور

تور کربلا زمینی و هوایی 

در ادامه صفحه تور کربلا می توانید لیستی از به روز ترین تورهای کربلا آژانس های مسافرتی با ایرلاین های مختلف، همینطور تعداد شب متفاوت را مشاهده فرمایید. 

نرخ تمامي تور ها کربلا زمینی و هوایی به صورت روزانه بررسي مي شود همچنین جهت دریافت نرخ تور دلخواه خود می توانید حاصل فرمایید . 


تور عراق یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین تورهایی است که ایرانی های عزیز به آن علاقه زیادی دارند و هر ساله بسیاری از هموطنانمان با تور عراق به شهرهای عراق سفر می کنند .

 جمهوری عراق در جنوب غربی ‏آسیا و هم مرز با ایران و بغداد پایتخت آن است ، کشور عراق در بین مسلمانان جهان و به خصوص شیعه ها بسیار حائز اهمیت است و این به دلیل قرار داشتن بارگاه مطهر تعداد زیادی از ائمه شیعیان می باشد و جالب است بدانید که مردم این کشور اغلب سنی می باشند و به زبان عربی سخن می گویند .

شاید فکر کنید که عراق تنها از نظر معنوی ارزش دارد ولی باید گفت که این کشور جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که در تور عراق می توانید از آن ها دیدن کنید که از آن ها می توان از قصر الفاو ، ارگ اربیل ، قصر الاماره ، ‏مسجد جامع سامرا ، پارک شهید سامی عبدالرحمن ، موزه ملی عراق ، موزه ‏نساجی کردستان و آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی نام برد.

کربلا

مکان های زیاریتی کشور عراق 

تور کربلا زمینی هوایی 

اماکن متبرکه عراق- کربلا در یک نگاه

عراق یکی از باستانی ترین کشورهای جهان و دارای تمدن و فرهنگ پرباری است. در این دیار کهن بارگاه پرشوکت تعدادی از ائمه هدی (ع) قرار دارد.

کربلا در ناحیه غربی رودخانه فرات قرار دارد و فاصله اش تا بغداد 105 کیلومتر است.

این سرزمین تا سال 61 هجری قمری بیابانی بیش نبوده است اما بعد از واقعه کربلا و پس از ساخت گنبد و بارگاه برای شهدا به یکی از شهرهای زیارتی عراق تبدیل شد.

در وجه تسمیه کربلا بعضی می گویند که کربلا از واژه "کوربابل" گرفته شده است که به معنای مجموعه روستاهای بابل قدیم است که نینوا، غاضریه و طف از جمله آنهاست و نام های دیگر کربلا هستند.

اماکن زیارتی و آثار دینی کربلا

مرقد امام حسین (ع)، مرقد حضرت ابوالفضل (ع)، مرقد حبیب ابن مظاهر، قتلگاه، خیمه گاه، بین الحرمین، مراقد شهدای کربلا، مرقد حضرت علی اکبر (ع)، مرقد حضرت علی اصغر (ع) و شهیدان بنی هاشم، مرقد حربن یزید ریاحی، مرقد عون بن عبدالله، مرقد طفلان مسلم و مرقد سیدابراهیم مجاب از جمله اماکن زیارتی و آثار دینی کربلاست.

امیرالمومنین (ع) و کربلا

در سال 36 هجری قمری که امام علی (ع) به سوی صفین حرکت می کرد به کربلا رسید و چون نام آن را دانست فرود آمد. هرئمه بن سلیم می گوید؛ در سفر شام همراه امیرالمومنین (ع) به سرزمین کربلا رسیدیم نماز به جماعت خوانده شد پس از نماز، امام (ع) مقداری از خاک کربلا را بویید و فرمود؛ آه ای زمین کربلا مردانی از تو روز محشر می آیند که بدون حسابرسی وارد بهشت می گردند.

امام حسین (ع) و کربلا

امام حسین (ع) در روز دوم محرم سال 61 هجری قمری همراه کاروانش به کربلا رسید و نام آن را پرسید و در جواب نام کربلا را شنید و فرمود؛ خدایا من از سختی ها و بلاهای این سرزمین به تو پناه می برم.

مهمترين زيارتگاههاي کربلا و حومه آن

حرم امام حسين(عليه السلام)، که به همراه حرم ابوالفضل العباس(عليه السلام) و فضاهاي پيرامون اين دو جايگاه، هسته مرکزي شهر را تشکيل مي دهند. حرم مطهر بيش از دو متر از سطح شهر پايين تر است؛ از اين رو تعداد زيادي پله زائران را از دروازه ها به درون صحن هدايت مي کند.

ساختمان کنوني حرم از ساخته هاي دوره صفوي و عثماني و قاجار است. حرم مطهر از گنبدي بزرگ و مطلاّ تشکيل شده که بر روي گنبد خانه اي وسيع و چندين رواق و يک مسجد بزرگ و صحني فراخ است که تمامي اين مجموعه را در بر مي گيرد. گنبد طلا از ساخته هاي دوران صفويه است و طلاکاري آن به دستور آغامحمدخان قاجارانجام گرفته است. در زير گنبد، ضريح نقره اي و بزرگ و چند ضلعي قرار دارد که قسمت عمده فضاي گنبدخانه را اشغال کرده و درون آن قبر مطهر امام حسين(عليه السلام) و دو فرزندش علي اصغر و علي اکبر جاي دارد. در سمت شرق ضريح مطهر حضرت، فضايي است که در جنوب آن پنجره اي نقره اي قرار دارد. اينجا آرامگاه قسمت اعظم شهيدان واقعه کربلا است که همگي آنان پيرامون آن پنجره و فضاهاي اطراف پراکنده و مدفون هستند.

قتلگاه:

جايگاهي است در نزديکي آرامگاه حبيب بن مظاهر اسدي که بنابر گفته روايات، امام حسين(عليه السلام) در آنجا به شهادت رسيد و بعدها به جايگاه کنوني منتقل شد و دفن گرديده اند.

تلّ زينبيّه:

در فاصله 20 متري از سمت غرب صحن مطهّر، تپه اي به ارتفاع 5 متر وجود دارد که امروزه بر روي آن اتاقي ساخته شده است، اين تپّه به نام «تلّ زينبيّه» يا تپّه حضرت زينب(عليها السلام) مشهور است و بنا به نقل مورّخان، تپّه اي بوده است که در روز عاشورا حضرت زينب بر روي آن مي رفته و از سير وقايع جنگ آگاهي مي يافته اند.

حرم منوّر و پاک ابوالفضل العباس(عليه السلام):

اين حرم در فاصله 350 متري شمال شرقي حرم امام حسين(عليه السلام)قرار گرفته و داراي قبّه و بارگاه شکوهمندي است که جسد پاک اين سردار رشيد و يار وفادار امام حسين(عليه السلام) را در بَرگرفته است. ساختمان داراي گنبدي طلايي است که بر روي گنبد خانه اي کوچکتر از حرم امام حسين(عليه السلام) قرار دارد. گِرداگرد قبر مطهّر را چهار رواق و صحن فراخ و وسيعي به همراه ايوان زيبا در برگرفته است. ضريح زيباي آن حضرت به دستور مرحوم آية الله العظمي حکيم در سال 1965 ميلادي در اصفهان ساخته شد.

آرامگاه حبيب بن مظاهر اسدي:

او يکي از شهداي روز عاشورا است که در سن 80 سالگي به ياري امام حسين(عليه السلام) شتافت و شهيد گرديد و در فاصله 10 متري از ضريح مطهر و در رواق جنوب غربي مدفون است و داراي ضريح کوچکي است.

آرامگاه سيد ابراهيم مجاب:

وي امام زاده والا مقام و عظيم الشأن و داراي نسل مبارکي است. او ابراهيم فرزند محمّد العابد فرزند امام موسي بن جعفر(عليه السلام) است که در اين بقعه مطهّر دفن شده است و بنا به نوشته مورّخان، بسياري از سادات و بزرگان پيرامون او مدفونند. آرامگاه او در رواق حرم مطهّر و در گوشه شمال غربي آن است.

مشاهير مدفون در حرم:

در سرتاسر صحن و حجره هاي گرداگرد آن و رواقها، بسياري از بزرگان در طول تاريخ دفن شده اند، برخي از اين حجره ها به نام شخصيتي که در داخل آن دفن شده، مشهور است؛ همچون آخرين مقبره اي که در جنوب سمت مشرق قرار دارد و مدفن بسياري از علماي دين مي باشد که مشهورترين آنها مرحوم آية الله ميرزا محمّد تقي شيرازي است که در سال 1920ميلادي، رهبري انقلاب مردم بر ضدّ دولت انگليس را بر عهده داشت. از ديگر مشاهير مدفون در اين بقعه مطهر، ميرزا محمّد تقي خان امير کبير است که پس از به قتل رسيدنش در کاشان، به کربلا منتقل و در مقبره اي در رواق شرقي حرم مطهر دفن گرديد، همچنين قاجاريه نيز در رواق شمالي، داراي مقبره اي هستند که جمعي از آنان در آنجا مدفونند.

خيمه گاه:

در جنوب صحن مطهّر امام حسين(عليه السلام) و در فاصله 250 متري واقع است. (بنا به نقل مورّخان، محلّ برافراشته شدن خيمه ها و چادرهاي سيد الشهدا(عليه السلام) و ياران او بوده است). امروزه جايگاه خيمه ها را با ساختمانسازي به تصوير کشيده اند.

مقام حضرت مهدي(عليه السلام):

در ميان نخلستانهاي کرانه رودخانه فرات که اين شاخه رودخانه به نام «نهر علقمه» مشهور است، از شمال کربلا مي گذرد و آن جايگاهي است منسوب به حضرت حجّت(عليه السلام) که مردم در آن به نماز مي پردازند.

حُرّ:

و آن شهرکي است در جنوب غربي کربلا که در فاصله 9 کيلومتري از شهر واقع شده و نام آن برگرفته از نام حرّ بن يزيد رياحي است. او در روز عاشورا يکي از فرماندهان لشکر عبيدالله زياد بود ولي بعدها توبه کرد و به لشکر حق پيوست و تا پاي جان ايستاد و به شهادت رسيد و در اين موقعيّت دفن گرديد. امروزه آرامگاه او، که از ساخته هاي شاه اسماعيل صفوي است، داراي صحن و رواق و گنبد کاشي کاري است و مؤمنان فوج فوج به زيارت قبرش مي شتابند.

آرامگاه الأخرس بن الکاظم(عليه السلام):

وي محمد ابن أبي الفتح أخرس، از نوادگان حضرت موسي بن جعفر(عليه السلام)است که بقعه اش در حومه کربلا، در محله اي به نام «الأبتر» قرار دارد.

آرامگاه ابن حمزه:

وي نواده امير المؤمنين و از امام زادگان والا مقام است. آرامگاهش در آغازِ بزرگراه کربلا  ـ  طويريج قرار دارد.

آرامگاه عون بن عبدالله:

در نسبت اين امام زاده ترديدهايي وجود دارد که آيا وي همان عوني است که در کربلا شهيد شد و يا نواده امام حسن(عليه السلام) است؟ امروزه وي داراي بقعه و بارگاه باشکوهي در 11 کيلومتري شمال غربي کربلا و در آغاز بزرگراه کربلا ـ بغداد مي باشد. اين امام زاده بسيار مورد توجّه مردمان عراق و داراي نذر مجربي است: از اين رو همواره مزار او مملو از زائر و نذورات آنان است.

آرامگاه طفلان مسلم:

اين آرامگاه در راه کربلا ـ  بغداد، در حومه شهر مسيّب قرار دارد.

اين دو کودک به نامهاي محمّد و ابراهيم، فرزندان حضرت مسلم ابن عقيل هستند که پس از شهادت پدرشان به شهادت رسيدند، آرامگاه اين دو کودک صحن و سراي باشکوهي داشته و بر قبر هر يک گنبد و ضريحي قرار دارد.

آرامگاه ابن هاشم:

وي از نوادگان حضرت موسي بن جعفر(عليه السلام)است که در سال 745هـ.ق. وفات يافت و آرامگاهش امروزه در کويري واقع در شمال غربي کربلا مي باشد. قبر او داراي صحن و سراي بزرگي است و در ميان اعراب بيابان گرد بسيار معروف است و آنان همواره بدو پناه آورده و نذر مي کنند.

آرامگاه ابن فَهْد حِلّي:

او از فقهاي اماميّه است و قبرش در غرب خيابان «باب القبله» درون مسجدي به نام او قرار دارد.

حسينيّه هاي کربلا:

با توجّه به اين که کربلا شهري زيارتي است و ساليانه صدها هزار مسلمان از سرتاسر کشورهاي شيعه نشين براي زيارت به اين شهر مقدّس مشرّف مي شوند، از اين رو بسياري از مردم شهرهاي گوناگون به ساختن حسينيّه و زائرسرا پرداخته اند که مهمترين حسينيّه ها از آنِ ايرانيان است; همانند حسينيّه تهرانيها، اصفهانيها، مازندراني ها، قمي ها و آذربايجانيها، و ده ها حسينيّه ديگر که قسمت عمده اين مراکز در سالهاي اخير منهدم و ويران گرديده است.

مدارس ديني کربلا:

کربلا داراي حوزه علميّه کهن و مهمّي است; از اين رو مدارس ديني فراوان در کربلا ديده مي شود که مهمترين آنها عبارتند از: مدرسه هنديّه، مدرسه حسن خان، مدرسه آية الله بروجردي، مدرسه بادکوبه، مدرسه کريم خان، مدرسه مجاهد، مدرسه بُقعه، مدرسه حسينيّه، مدرسه شريف العلما، مدرسه سليميّه و...


کربلا

مرقد امام حسین (ع) و مرقد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

مرقد و بارگاه امام حسین (ع) سومین امام شیعیان، مهمترین مکان مذهبی کربلا به شمار می‌رود. همچنین مرقد حضرت ابوالفضل (ع) در سیصد متری آن جای گرفته است و بین زائران به فاصله بین این دو حرم «بین الحرمین» می‌گویند. ساختمان این مرقدها در طول چندین سال و در دوران فرمانروایی‌های گوناگون مانند عثمانیان، قاجاریه و صفویه به تدریج تکمیل و گسترده شده است. همچنین حضرت علی اکبر(ع) و علی اصغر (ع) در همین مجموعه دفن شده‌اند.

 تل زینبیه

تل یا تپه زینبیه تپه‌ای با ارتفاع چند متر است که حضرت زینب بر فراز آن وقایع روی داده در کربلا را نظاره می‌کرده است.

دو طفلان مسلم

جموعه طفلان مسلم که در 30 کیلومتری کربلا قرار دارد، شامل دو مقبره و مجموعه‌ای از استارحتگاه و ایوان برای زائران است که در دوره قاجار ساخته شده است.

مسجد صفوی

از ساخته‌های شاه اسماعیل صفوی است که پس از تسلط بر عراق آن را به سبک ساختمان‌های عراقی ساخت. ستون‌های ضخیم و عظیم و طاق‌های قوسی شکل به این مسجد زیبایی خاصی داده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. مسجد صفوی دارای یک گنبد کاشی‌کاری شده بسیار کوتاه است که از درون صحن به زحمت دیده می‌شود. در جنب محراب و منبر قدیمی مسجد، پنجره‌ای به درون رواق شمالی حرم مطهر کاظمین باز می‌شود که از میان آن می‌توان ضریح مطهر را مشاهده کرد.

مسجد صفوی

از ساخته‌های شاه اسماعیل صفوی است که پس از تسلط بر عراق آن را به سبک ساختمان‌های عراقی ساخت. ستون‌های ضخیم و عظیم و طاق‌های قوسی شکل به این مسجد زیبایی خاصی داده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. مسجد صفوی دارای یک گنبد کاشی‌کاری شده بسیار کوتاه است که از درون صحن به زحمت دیده می‌شود. در جنب محراب و منبر قدیمی مسجد، پنجره‌ای به درون رواق شمالی حرم مطهر کاظمین باز می‌شود که از میان آن می‌توان ضریح مطهر را مشاهده کرد.

مقام امام صادق (ع)


در نزدیکی حرم امام حسین (ع)، قبه و زیارتگاهی قرار دارد که بنا به روایت‌ها امام صادق (ع) در زمان زیارت امام حسین به آن نقطه می‌رفته‌اند.

مقام زین العابدین

این قبه و زیارتگاه در یادبود امام زین العابدین (ع) و در نزدیکی بیمارستان امام حسین در کربلا ساخته شده است.

مسجد کوفه 

مسجد کوفه یکی از مساجد بسیار قدیمی اسلامی است وگفته می‌شود در سال 17 ه ق که شهرکوفه تأسیس شد اولین بناهایی که در  شهر ساخته شدند مسجد و دارالاماره‌ بودند. مسجد مذکور مربعی شکل بوده و برای چهل هزار نمازگزار کنجایش دارد .

در وسط حیاط مسجد جایی پایین‌تر از سایر جاها وجود دارد که به آن (سفینه) می‌گویند و عامه مردم معتقدند که جای مذکور محل فرود آمدن و یا ساخته شدن سفینه نوح است، که امری باطل است و در حقیقت جای مذکور فقط نشان دهنده عمق قبلی کف مسجد است زیرا که بعلت بالا آمدن مجرای آب فرات، آب به داخل مسجد که در گودی قرار گرفته بود نفوذ نمود و بنا به دستور و همت سید مهدی بحر العلوم کف مسجد را با ریختن خاک کافی بالا آوردند و برای نشان دادن میزان خاک ریخته شده این محل را به همان صورت سابق نگاه داشتند.

مقام حضرت مهدی(ع)

این مقام در سمت غربی شهر و در قسمت آغازین قبرستان وادی السلام قرار دارد و اولین کسی که این مقام را بنا کرد (سید محمد مهدی بحر العلوم) بود اما این بنا در سال 1310 ه ق ویران شد و بعدها دوباره به شکل سابق بازسازی گردید وگنبدی با کاشیکاری فیروزه‌ای بر روی آن بنا گردید(1)، در حالیکه قبلًا گنبد آن از گچ و سنگ ساخته شده بود. در داخل این مقام جائی وجود دارد که مقام (امام صادق (ع) خوانده می‌شود، وظاهراً علت تسمیه این مقام حدیثی است که از امام صادق در هنگام زیارت مرقد مطهر جدش روایت شده است که چون آن حضرت به نجف رسید از شترش پیاده شد و دو رکعت نماز خواند، سپس کمی آن طرف تر رفت و دو رکعت دیگر خواند، سپس کمی آن طرف تر دو رکعت دیگر خواند و هنگامیکه از آن حضرت درباره اماکن مذکور پرسیدند، فرمود: اولین جا موضع قبر امیرالمؤمنین و دومین جا موضع رأس الحسین و سومی موضع منبر حضرت قائم (ع) است. و ظاهراً منظور آن حضرت از موضع رأس الحسین (ع) جائی است که سر مطهر امام حسین پس از آوردن به کوفه در این محل قرار داده شده است وگرنه صحیح آنست که سر مطهر امام حسین همراه با جسد مطهر وی در حرم شریفش در کربلا مدفون شده است.

حرم کاظمین

 آرامگاه دو امام شیعیان، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) را در برمی‌گیرد که در منطقه کاظمین واقع در شمال بغداد واقع شده است. این حرم توسط پادشاهان آل بویه بازسازی و تزئین شد، اما ساختمان کنونی آن متعلق به دوره آغازین صفویه است و در دوره‌های بعد بخش‌هایی به آن افزوده شد. ایوان‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های معرق نفیس و آینه‌کاری‌های مجلل، همگی نشانی از معماری و هنر دوره صفویه دارند. حرم کاظمین یک ضریح نقره‌ای، دو گنبد طلایی یکسان و چهار گلدسته دارد. درون حرم و گنبد خانه ضریح نقره‌ای حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) و حضرت جواد (علیه‌السلام) قرار دارد. چهار شبستان بزرگ در اطراف حرم قرار گرفته است. مجموعه حرم و رواق‌ها را سه صحن بزرگ و وسیع در برمی‌گیرد که صحن غربی به نام «صحن قریش» مشهور است. برج و بارو و دروازه‌های هفت‌گانه صحن با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس در سردرها و کتیبه‌ها اثری از مرحوم فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین‌شاه) بسیار چشم‌ نواز است

 مسجد حنانه

گویند که قبل از اسلام در این منطقه بنایی ایستاده قرار داشت که به آن (قائم) می‌گفتند و هنگامیکه جنازه مطهر حضرت علی (ع) را برای دفن به نجف می‌بردند، از جلوی این بنا عبور کردند و این بنا کمی انحنا پیدا کرد، از اینرو منطقه مذکور بعدها به نام حنانه معروف شد.

برخی دیگر می‌گویند که ابن زیاد در محرم سال 61 ه ق قافله اسرای اهل بیت را به همراهی سر مطهر امام حسین و سرهای سایر شهدا در این منطقه جای داد تا شهر کوفه را برای ورود آنان آماده کند و زمین از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زاری برداشت و برخی گویند اهل بیت (ع) با دیدن سرهای شهدا سر به نوحه وزاری برداشتند و این منطقه به حنانه (ناله و نوحه کننده) معروف شد و بعدها در این محل مسجدی بنا شد که به مسجد حنانه معروف گردید.

مسجد حنانه از مساجد متبرکه شهر نجف است و یکی از سه جائی است که امام صادق در آنها نماز خوانده است. این مسجد در جاده نجف به کوفه و در شمال شهرنجف واقع شده است و نزدیک منطقه‌ای به نام الثویه است که مدفن بسیاری از خواص امیرالمؤمنین (ع) است که قبرهای آنان ویران شده است.

مرقد حکیمه خاتون

در سمت پایین پای امام عسکری (ع) و امام هادی (ع) قرار دارد. حکیمه خانون، دختر بزرگوار امام جواد (علیه‌السلام) و عمه امام حسن عسکری (علیه اسلام) است که در دوران غیبت صغری، وکیل و نماینده حضرت ولیعصر (عج) بود. ضریح این بانوی مکرمه از یک طرف ضریح مطهر دو امام شیعیان متصل است. ضریح حکیمه خاتون ابتدا از جنس برنج بود، اما پس از تعویض ضریح امامین به نقره تبدیل شد.

حرم مطهر حضرت علی (ع)

مهمترین مکان مقدس شهر نجف حرم مطهر حضرت علی (ع) است که اصولًا شهر نجف به برکت این مکان مقدس ساخته شد و اماکن زیارتی بعدی در کنار آن قرار گرفته‌اند هرچند که زیارتگاه‌های دیگری متعلق به حضرت آدم و نوح و هود و صالح قبلًا در این مکان وجود داشته است اما در حقیقت عزت شأن این محل به دربرگرفتن جسد مطهر حضرت علی (ع) است.

مرقد امام حسین (ع) و مرقد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

مرقد و بارگاه امام حسین (ع) سومین امام شیعیان، مهمترین مکان مذهبی کربلا به شمار می‌رود. همچنین مرقد حضرت ابوالفضل (ع) در سیصد متری آن جای گرفته است و بین زائران به فاصله بین این دو حرم «بین الحرمین» می‌گویند. ساختمان این مرقدها در طول چندین سال و در دوران فرمانروایی‌های گوناگون مانند عثمانیان، قاجاریه و صفویه به تدریج تکمیل و گسترده شده است. همچنین حضرت علی اکبر(ع) و علی اصغر (ع) در همین مجموعه دفن شده‌اند.

 تل زینبیه

تل یا تپه زینبیه تپه‌ای با ارتفاع چند متر است که حضرت زینب بر فراز آن وقایع روی داده در کربلا را نظاره می‌کرده است.

دو طفلان مسلم

جموعه طفلان مسلم که در 30 کیلومتری کربلا قرار دارد، شامل دو مقبره و مجموعه‌ای از استارحتگاه و ایوان برای زائران است که در دوره قاجار ساخته شده است.

مقام امام صادق (ع)

در نزدیکی حرم امام حسین (ع)، قبه و زیارتگاهی قرار دارد که بنا به روایت‌ها امام صادق (ع) در زمان زیارت امام حسین به آن نقطه می‌رفته‌اند.

مقام زین العابدین

این قبه و زیارتگاه در یادبود امام زین العابدین (ع) و در نزدیکی بیمارستان امام حسین در کربلا ساخته شده است

مسجد کوفه 

مسجد کوفه یکی از مساجد بسیار قدیمی اسلامی است وگفته می‌شود در سال 17 ه ق که شهرکوفه تأسیس شد اولین بناهایی که در  شهر ساخته شدند مسجد و دارالاماره‌ بودند. مسجد مذکور مربعی شکل بوده و برای چهل هزار نمازگزار کنجایش دارد .


در وسط حیاط مسجد جایی پایین‌تر از سایر جاها وجود دارد که به آن (سفینه) می‌گویند و عامه مردم معتقدند که جای مذکور محل فرود آمدن و یا ساخته شدن سفینه نوح است، که امری باطل است و در حقیقت جای مذکور فقط نشان دهنده عمق قبلی کف مسجد است زیرا که بعلت بالا آمدن مجرای آب فرات، آب به داخل مسجد که در گودی قرار گرفته بود نفوذ نمود و بنا به دستور و همت سید مهدی بحر العلوم کف مسجد را با ریختن خاک کافی بالا آوردند و برای نشان دادن میزان خاک ریخته شده این محل را به همان صورت سابق نگاه داشتند.

 مسجد حنانه

گویند که قبل از اسلام در این منطقه بنایی ایستاده قرار داشت که به آن (قائم) می‌گفتند و هنگامیکه جنازه مطهر حضرت علی (ع) را برای دفن به نجف می‌بردند، از جلوی این بنا عبور کردند و این بنا کمی انحنا پیدا کرد، از اینرو منطقه مذکور بعدها به نام حنانه معروف شد.

برخی دیگر می‌گویند که ابن زیاد در محرم سال 61 ه ق قافله اسرای اهل بیت را به همراهی سر مطهر امام حسین و سرهای سایر شهدا در این منطقه جای داد تا شهر کوفه را برای ورود آنان آماده کند و زمین از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زاری برداشت و برخی گویند اهل بیت (ع) با دیدن سرهای شهدا سر به نوحه وزاری برداشتند و این منطقه به حنانه (ناله و نوحه کننده) معروف شد و بعدها در این محل مسجدی بنا شد که به مسجد حنانه معروف گردید.

مسجد حنانه از مساجد متبرکه شهر نجف است و یکی از سه جائی است که امام صادق در آنها نماز خوانده است. این مسجد در جاده نجف به کوفه و در شمال شهرنجف واقع شده است و نزدیک منطقه‌ای به نام الثویه است که مدفن بسیاری از خواص امیرالمؤمنین (ع) است که قبرهای آنان ویران شده است.

حرم مطهر حضرت علی (ع)

مهمترین مکان مقدس شهر نجف حرم مطهر حضرت علی (ع) است که اصولًا شهر نجف به برکت این مکان مقدس ساخته شد و اماکن زیارتی بعدی در کنار آن قرار گرفته‌اند هرچند که زیارتگاه‌های دیگری متعلق به حضرت آدم و نوح و هود و صالح قبلًا در این مکان وجود داشته است اما در حقیقت عزت شأن این محل به دربرگرفتن جسد مطهر حضرت علی (ع) است.

مقام حضرت مهدی(ع)

این مقام در سمت غربی شهر و در قسمت آغازین قبرستان وادی السلام قرار دارد و اولین کسی که این مقام را بنا کرد (سید محمد مهدی بحر العلوم) بود اما این بنا در سال 1310 ه ق ویران شد و بعدها دوباره به شکل سابق بازسازی گردید وگنبدی با کاشیکاری فیروزه‌ای بر روی آن بنا گردید(1)، در حالیکه قبلًا گنبد آن از گچ و سنگ ساخته شده بود. در داخل این مقام جائی وجود دارد که مقام (امام صادق (ع) خوانده می‌شود، وظاهراً علت تسمیه این مقام حدیثی است که از امام صادق در هنگام زیارت مرقد مطهر جدش روایت شده است که چون آن حضرت به نجف رسید از شترش پیاده شد و دو رکعت نماز خواند، سپس کمی آن طرف تر رفت و دو رکعت دیگر خواند، سپس کمی آن طرف تر دو رکعت دیگر خواند و هنگامیکه از آن حضرت درباره اماکن مذکور پرسیدند، فرمود: اولین جا موضع قبر امیرالمؤمنین و دومین جا موضع رأس الحسین و سومی موضع منبر حضرت قائم (ع) است. و ظاهراً منظور آن حضرت از موضع رأس الحسین (ع) جائی است که سر مطهر امام حسین پس از آوردن به کوفه در این محل قرار داده شده است وگرنه صحیح آنست که سر مطهر امام حسین همراه با جسد مطهر وی در حرم شریفش در کربلا مدفون شده است.

حرم کاظمین

 آرامگاه دو امام شیعیان، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) را در برمی‌گیرد که در منطقه کاظمین واقع در شمال بغداد واقع شده است. این حرم توسط پادشاهان آل بویه بازسازی و تزئین شد، اما ساختمان کنونی آن متعلق به دوره آغازین صفویه است و در دوره‌های بعد بخش‌هایی به آن افزوده شد. ایوان‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های معرق نفیس و آینه‌کاری‌های مجلل، همگی نشانی از معماری و هنر دوره صفویه دارند. حرم کاظمین یک ضریح نقره‌ای، دو گنبد طلایی یکسان و چهار گلدسته دارد. درون حرم و گنبد خانه ضریح نقره‌ای حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) و حضرت جواد (علیه‌السلام) قرار دارد. چهار شبستان بزرگ در اطراف حرم قرار گرفته است. مجموعه حرم و رواق‌ها را سه صحن بزرگ و وسیع در برمی‌گیرد که صحن غربی به نام «صحن قریش» مشهور است. برج و بارو و دروازه‌های هفت‌گانه صحن با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های نفیس در سردرها و کتیبه‌ها اثری از مرحوم فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین‌شاه) بسیار چشم‌ نواز است

مسجد صفوی

از ساخته‌های شاه اسماعیل صفوی است که پس از تسلط بر عراق آن را به سبک ساختمان‌های عراقی ساخت. ستون‌های ضخیم و عظیم و طاق‌های قوسی شکل به این مسجد زیبایی خاصی داده است که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. مسجد صفوی دارای یک گنبد کاشی‌کاری شده بسیار کوتاه است که از درون صحن به زحمت دیده می‌شود. در جنب محراب و منبر قدیمی مسجد، پنجره‌ای به درون رواق شمالی حرم مطهر کاظمین باز می‌شود که از میان آن می‌توان ضریح مطهر را مشاهده کرد

حرم عسکریین

مدفن امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و از مهم‌ترین اماکان زیارتی سامرا است. نخستین ساختمان بر آرامگاه این دو بزرگوار متعلق به قرن چهارم هجری است که همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است. حرم امامین عسکریین (ع) دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این حملات گنبد و گلدسته‌های آن تخریب شد. آستان مقدس دو امام شیعیان پس از حملات تروریستی در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت. این حرم دارای گنبدی طلایی است که یکی از بزرگ‌ترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود. محیط این گنبد عظیم، ۶۸ متر است و در ساخت آن ۷۲ هزار کاشی طلا استفاده شده است. در دو سمت گنبد دو گلدسته طلایی به چشم می‌خورد که هر یک ۳۶ متر ارتفاع داری

بانوان بزرگواری از جمله نرجس خاتون همسر امام عسکری، حکیمه خاتون عمه امام عسکری، حدیث مادر امام عسکری (ع) و سمانه بنت علی مادر امام هادی (ع) در حرم مطهر دفن شده‌اند. مرقد حسین بن علی (ع)، فرزند امام هادی (ع) نیز در پایین پای امامین قرار دارد. ابوعبدالله جعفر بن علی فرزند امام علی‌النقی (ع) و ابوهاشم جعفری از نواده‌های جعفر طیار از دیگر کسانی هستند که در داخل ضریح و آستان عسکریین به خاک سپرده شده‌اند

آرامگاه بزرگان و علمایی مانند شیخ رضا همدانی، زرقانی شیرازی، نوری ایلکایی، حاج میرزا محمدحسین شیرازی، سید حسن کلیددار و ابراهیم بن مالک اشتر نیز در بخش‌هایی از حرم مطهر قرار دارد

مرقد حکیمه خاتون

در سمت پایین پای امام عسکری (ع) و امام هادی (ع) قرار دارد. حکیمه خانون، دختر بزرگوار امام جواد (علیه‌السلام) و عمه امام حسن عسکری (علیه اسلام) است که در دوران غیبت صغری، وکیل و نماینده حضرت ولیعصر (عج) بود. ضریح این بانوی مکرمه از یک طرف ضریح مطهر دو امام شیعیان متصل است. ضریح حکیمه خاتون ابتدا از جنس برنج بود، اما پس از تعویض ضریح امامین به نقره تبدیل شد.

آرامگاه ابراهیم بن مالک اشتر

در جنوب شهر دجیل، هشت فرسخی سامرا و در نزدیکی جاده قدیم بغداد - سامرا واقع شده است. ابو نعمان ابراهیم، فرزند شجاع و دلاور مالک اشتر و انتقام گیرنده خون شهیدان کربلا بود. او فرمانده کل سپاه مختار بود که در زمان عبدالملک مروان بر خلیفه وقت قیام کرد و بصره، کوفه و شهرهای دیگر عراق را به تصرف درآورد. امروزه، زائران زیادی به زیارت مزار ابراهیم بن مالک اشتر می‌روند. بنای بقعه در عصر صفویه تجدید شد و حرمی وسیع و گنبدی از گچ و آجر دارد که به تازگی تعمیر و بازسازی شده است

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS