آشنایی با دبی - امارات
1400/09/17

آشنایی با دبی - امارات

دبی یکی از شهرهای امارات متحد عربی است که در سواحل خلیج فارس واقع شده است. این شهر با ابوظبی از جنوب، با شارجه از شمال و با عمان از جنوب شرقی هم مرز می باشد. دبی در جنوب کشور ایران قرار گرفته و بزرگترین شهر امارات است. مساحت این شهر 4110 کیلومتر مربع بوده و درست در صحرای عرب قرار دارد. این صحرای شنی به سمت رشته کوه های حجر غربی که در کنار مرز دبی با عمان و حتا واقع شده است، راه دارد.
شهر دبی هیچ رودخانه یا آبادی طبیعی ندارد ولی یک خلیج طبیعی کوچک به نام خور دبی دارد که به اندازه کافی عمیق است که کشتی های بزرگ بتوانند از آن عبور کنند. خور دبی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و این شهر را به دو قسمت دیرا و بر دبی تقسیم می کند. سه پل از روی خور و یک تونل به نام نفق الشندقه که از زیر آب می گذرد این دو قسمت را به هم مربوط می کنند. قسمت دیرا توسط شهر امیر نشین شارجه در شرق و شهر اَل عوير در جنوب احاطه شده است.
همچنین بندر راشید، جبل علی، برج العرب، پالم جمیرا و مناطق تجای مانند بیزینس بی در قسمت غربی خور یعنی بر دبی هستند. جاده شیخ زاید با آسمان خراش های مجللش نیز در این قسمت است. دبی دومین شهر گران منطقه و بیستمین شهر گران دنیاست.


• تاریخچه دبی

دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده ای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال 1833 هشتصد نفر از قبیله بنی یاس به رهبری خانواده مکتوم در دهانه خور سکنی گزیدند. خور بندری طبیعی بود و دبی به سرعت مرکز ماهی گیری، صید مروارید و تجارت دریایی شد.
در دهه 1950 با شروع جمع شدن گل و لای در خور که شاید نتیجه اش بالا رفتن تعداد کشتی های بود که از آن استفاده می کردند، حاکم مرحوم دبی شیخ راشد بن سعید آل مکتوم را بر آن داشت تا تصمیم به لایه روبی این مسیر آبی گیرد. این تصمیم پرژه ای جاه طلبانه، هزینه بر و غیر عملی بود، ولی این حرکت منجر به افزایش حجم حمل و نقل به دبی شد و درنهایت باعث تقویت موقعیت دبی به عنوان قطبی برای صادرات مجدد و تجارت بیشتر گردید.
هنگامیکه در سال 1966 نفت کشف شد، شیخ راشد درآمدهای نفتی را برای توسعه زیر ساخت دبی استفاده کرد. مدارس، بیمارستان ها، جاده ها، یک شبکه مخابراتی پیشرفته و موارد بسیار دیگری ساخته شدند و دبی با سرعتی دیوانه وار رشد کرد. یک بندر و یک ترمینال جدید در فرودگاه بین المللی
دبی نیز ساخته شد و یک باند فرود هم که می تواند هر نوع هواپیما را در خود جای دهد احداث گردید. بزرگترین بندر ساخت دست بشر هم در جِبل علی ساخته شد، و یک منطقه آزاد در اطراف این بندر بنا گشت.
از دهه 1960 شیخ زاید بن سلطان آل نهیان که سپس حاکم ابوظبی شد و شیخ راشد بن سعید آل مکتوم رویای ساخت فدراسیون امارات در منطقه را در سر می پروراندند. رویای آنان در سال 1971 زمانیکه ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره (در سال 1972)، راس الخیمه و ام القوین به یکدیگر پیوستند و امارات متحد عربی را ساختند به حقیقت پیوست.
تحت نظارت مرحوم شیخ زاید، اولین رئیس جمهور امارات متحد عربی، این کشور به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا با سرانه تولید ناخالص داخلی سالانه بیش از هفده هزار دلار تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۲ دبی بیست و دومین شهر گران قیمت جهان و گران قیمت ترین شهر خاورمیانه معرفی شد.
امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم در منطقه جای خود را پیدا کرده است. اگرچه اقتصاد دبی با صنعت نفت رشد کرد اما بیشتر درآمد دبی از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک به شهروندان خارجی در مناطق آزاد، اعطای اقامت، صدور دوباره کالا، ترانزیت مسافر و کالا و همچنین قسمت بزرگی نیز از گردشگری و دیگر خدمات مالی و بازرگانی تأمین می شود. دبی مدتهاست که توجه جهانیان را از راه ساخت و سازهای بزرگ و همینطور رویدادهای تفریحی و ورزشی هیجان انگیز به خود جلب کرده است.


• مناسبت ها و رویدادهای دبی

دبی به منظور جذب گردشگر و اطمینان از لذت بردن آنها، رویدادها و فستیوال های گوناگونی را در طول سال جشن می گیرد. ایدئولوژی فرهنگی دبی بصورتی جدی در تمدن اسلامی جای گرفته است. در اینجا اسلام بیش از فقط یک دین است و نوعی روش زندگی حاکم بر تمام امور حتی کوچکترین مسائل روزمره از ازدواج تا هر آنچه می نوشند و میل می کنند می باشد.


• هنر دبی

هنر دبی

نمایشگاه سالیانه هنر دبی بین ماه مارس تا آوریل صحنه نمایش قابل توجی در میان هنرمندان منطقه می باشد. این نمایشگاه وسیله ای برای ظاهر شدن در زمینه طراحی برای هنرمندان، موزه داران و دوستداران هنر است، در نتیجه سکوی در حال رشدی را برای کارهای هنری خلاقانه و استعدادهای محلی برپا می کند.


• فستیوال طعم ها در دبی

فستیوال غذای دبی

این فستیوال بین ماه آوریل تا مه در دبی مدیا سنتر که به عاشقان غذا اختصاص داده شده است، برگزار می شود. این جشن به مدت یک هفته برپاست و بهترین سرآشپزان دنیا را به این مراسم می کشد تا خوشمزه ترین غذاهای مخصوص خود را برای رویدادهای مختلف اجتماعی تهیه کرده و حتی ایده های آشپزی و معرفی غذاها را برای حاضرین انجام دهند.


• فستیوال رنگ دبی

فستیوال رنگ دبی

جشنواره رنگ دبی در واقع یک مسابقه دو است که هرساله در شهر دبی برگزار می شود و اصل مراسم شاد و مهیج رنگ پاشی ، جشن و پایکوبی می باشد .

یکی از نکات پیشرفت دبی برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های بزرگ در طول سال است که توجه توریست‌ها و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند. دولت این شهر کوچک اما مدرن به خوبی می‌داند که جشن‌ها و فستیوال‌های شهر خود را چگونه و در چه زمانی برگزار کند تا مسافران و گردشگران زیادی بتوانند خود را به آنها برسانند. در این مقاله تعدادی از جشن‌ ها و فستیوال‌ های دبی را برای آشنایی بیشتر شما معرفی می‌کنیم.


• جشن روز ملی دبی

جشن روز ملی دبی

از مهمترین جشن های دبی، جشن روز ملی است که هر سال در روز دوم دسامبر برگزار می‌شود. روز دوم دسامبر ۱۹۷۱ میلادی با اتحاد شیخ نشین‌ها، این کشور از زیر سلطه انگلیسی‌ها خارج و به یک کشور مستقل تبدیل شد.


• فستیوال خرید دبی

فستیوال خرید دبی

نخستین بار در سال ۱۹۹۶ این فستیوال به عنوان یک اتفاق بزرگ در خرده فروشی و رواج بیشتر تجارت در دبی برگزار شد و از آن تاریخ به بعد همه ساله میلیون‌ها بازدیدکننده برای شرکت در این جشن خود را به شهر دبی می‌رسانند. این فستیوال ۲ بار در سال برگزار می‌شود یکی در روزهای ابتدایی سال نو میلادی و دیگری در ابتدای فصل تابستان.


• جشن موسیقی در دبی

جشن موسیقی دبی

این جشن که طرفدار زیادی دارد هر ساله در ماه جون به مدت ۱۰ روز در یک فضای باز همراه با نمایش و تخفیف‌های ویژه مراکز خرید دبی، برگزار می‌شود.


• فستیوال اسب دوانی دبی

فستیوال اسب دوانی دبی

فستیوال اسب دوانی هر سال در ماه مارچ برگزار می‌شود و بسیاری از علاقمندان به مسابقات اسب دوانی از سراسر دنیا برای دیدن این رویداد ورزشی به این کشور سفر می‌کنند.


• فستیوال طلا دبی

فستیوال طلا دبی

این مراسم و نمایشگاه با هدف آشنایی سازندگان طلا ، جواهرات و زیور آلات با خریداران ثروتمند است که به یک رویداد بین المللی در شهر دبی تبدیل شده است. این فستیوال به مدت یک هفته در ماه نوامبر میزبان بسیاری از طرفداران طلا و جواهرات است.


در مقالات بعد به معرفی مکان‌های جذاب و دیدنی دبی می‌پردازیم تا شما بتوانید با آشنایی هرچه بیشتر با این مکان‌ها از سفر به دبی و تور دبی خود نهایت لذت را ببرید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS