آشنایی با جاذبه های کشور ترکیه
1400/09/17 ترکیه

آشنایی با جاذبه های کشور ترکیه

ترکیه

در مورد کشور ترکیه :

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری اورسیای بوده و بخش بزرگ آن در غرب آسیا و خاورمیانه و بخش کوچک در جنوب شرق اروپا قرار دارد و پایتخت آن آنکارا است. شبه جزیره آناتولی با قدمتی در عصر نو سنگی، بیشتر مناطق ترکیه را در برگرفته است. زبان رسمی مردم این کشور، ترکی استانبولی است اما در کنار آن نیز به زبانهای دیگر کردی، زازاها، ترکی آذربایجانی هم صحبت می شود. دین مردم ترکیه اسلام بوده و واحد پول این کشور لیره ترکیه می باشد. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران کشوری پر مقصد و پر طرفدار در میان گرشگران است وجود معماری‌های زیبا و قدیمی، سواحل با آب و هوای مطلوب ، انواع تفریحات گوناگون، مراکز خرید، طبیعت زیبا، رستوران و کافه های متعدد، در کنار جاذبه های توریستی ترکیه دیگر از دلایل سفر به این کشور همسایه می باشد.


آب و هوای ترکیه

ب و هوای ترکیه دارای تلفیقی از آب و هوای مدیترانه ای و قاره ای است . شمال ترکیه آب و هوای اقیانوسی و قسمت جنوبی این کشور آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارد . آب و هوای مناطق داخلی  نیز به نسبت خشک و قاره ای است. به طور کلی آب وهوای ترکیه به 4 قسمت تقسیم می شود، مدیترانه ای، کوهستانی، خشک قاره ای ودر سواحل دریای سیاه تابستان هایی گرم و زمستان ها نیز معتدل و مرطوب است. زمستان های ترکیه نیز و با کاهش دما و بارش همراه است. اما در مجموع بهترین زمان برای سفر به ترکیه ، فصل های بهار وپاییز است. در این فصول هوا  بسیار مطلوب و دلپذیر بوده ونه زیاد گرم و نه زیاد سرد

است.

هتل های ترکیه

اقامت در هتل با امکانات مناسب از ویژگیهای یک سفر خوب است. هتل های ترکیه نیز دارای درجات و امکانات گوناگون بوده که  بنا به سلیقه و بودجه مورد انتخاب قرار می گیرد. ترکیه دارای شهرهای مختلف بوده و هر شهر نیز دارای انواع هتلهای مختلف در تمامی نقاط می باشد. گردشگران می توانند با توجه به امکانات و قیمت مناسب هتل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

غذاهای ترکیه

در غذاهای ترکیه، سبزیجات تازه و مواد خوش طعم همراه گوشت نرم و چاشنی‌دار، زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.  انواع کباب در میان غذاهای گوناگون و رنگی و اشتها آور از محبوبیت زیادی برخوردار است که از معروف ‌ترین آن دونرکباب و کباب ترکی است که بسیار لذیذ بوده و شهرت جهانی دارد که بسته به مواد متشکل آن و شیوه ی طبخ در کنار برنج، برنج بلغور و سبزی سرو می شود.ویژگی های فرهنگی امپراطوری عثمانی تاثیر چشم گیری را در غذاهای ترکیه گذاشته است و همچنین غذاهای مردم این کشور تلفیقی ازغذاهای آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان است.سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون از موارد پر طرفدار محسوب می شوند. گوشت، سبزیجات؛ حبوبات؛خورش و انواع نان های محلی در سفره غذایی مردم ترکیه به وفور یافت می شود.

جاذبه های گردشگری ترکیه

کشور ترکیه دارای جاذبه های توریستی زیاد در شهرهای گوناگون خود می باشد. آنتالیا و استانبول از 2 شهر پر مسافر ترکیه می باشد. بناهای تاریخی کهن با معماری با شکوه، فرهنگ غنی، غذاهای مشهور،مناظر و طبیت زیبا و چشم نواز، کوه های بر افراشته ، سواحل مدیترانه ای با آب های زلال و شفاف از جمله دلایل سفر به این کشور می باشد


قلعه پنبه‌ای، شهر هیراپولیس

قلعه پنبه‌ای (Pamukkale) در استان دنیزلی در جنوب ترکیه قرار دارد و یک چشمه آب گرم را شامل می‌شود که در طول هزاران سال توانسته یک قلعه سفید را به وجود آورد. این چشمه ساختاری پله‌ای دارد و همین موضوع باعث شده که حوضچه‌های مختلفی تشکیل شوند که هم منظره بسیار زیبایی دارند و هم مکانی برای شنا و آب‌تنی هستند. گفتنی است که این منطقه در ۲۲۰۰ سال گذشته به‌عنوان اسپا مورداستفاده قرار می‌گرفته است. شهر یونانی هیراپولیس نیز در بخش شمالی این استخر‌ها قرار گرفته و البته اکنون تنها ویرانه‌هایی از آن باقی مانده است که در این ‌بین می‌توان به معابد، حمام، تئاتر و سایر بخش‌های شهری اشاره کرد

اگر تصمیم دارید به این منطقه سفر کنید، می‌توانید در همان استخر‌هایی که پادشاهان Attalid در قرن دوم قبل از میلاد استفاده می‌کردند، شنا کنید.

پارک ملی گورمه و مرکز صخره‌های کاپادوکیه

در بخش‌های مرکزی کشور ترکیه، شهری به نام گورمه (Goreme - به معنای دیدن) وجود دارد که اطراف آن را نیز یک پارک ملی با همان نام احاطه کرده است. این منطقه در جهان یکی از زیباترین مناظر را دارد و در این منطقه برخی از صخره‌های استوانه‌ای وجود دارد که اصطلاحا دودکش‌های جن کاپادوکیه نامیده می‌شوند. شاید بتوان گفت این‌ها مجسمه‌هایی هستند که در طول هزاران سال، توسط پدیده فرسایش ساخته شده‌اند. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید که در داخل این ستون‌های سنگی، زندگی جریان دارد و درواقع خانه برخی از مردم به شمار می‌رود. امروزه اغلب گردشگران برای بازدید از این منطقه در هنگام طلوع آفتاب و از طریق بالون وارد عمل می‌شوند..

خاتوشا؛ پایتخت امپراتوری هیتی

خاتوشا نام شهری است که تاریخ آن به ۱۱۸۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و امپراتوری هیتی در این منطقه ایجاد شده و گسترش یافته است. گفتنی است که شهر مذکور در میان شام و بین‌النهرین واقع شده است. پایتخت امپراتوری هیتی شهر خاتوشا بود و موقعیت آن در حال حاضر نزدیک به دریای سیاه و منطقه بوگازکالا (Bogazkale) است. از ویژگی‌های این شهر می‌توان به ستون‌های سنگی اشاره کرد که از زمین بیرون آمده‌اند و توسط تعدادی دیوار‌ محافظت می‌شوند. در این منطقه می‌توان دروازه‌های سنگی را مشاهده کرد که به‌صورتی استادانه ساخته شده‌اند و در این بین دروازه شیر زیبایی‌های خاص خود را دارد. قدم زدن در این شهر می‌تواند برای گردشگران بسیار جالب باشد و الهام‌بخش قدرتی خواهد بود که اکنون تنها در چند قطعه سنگ خلاصه شده است.

مسجد سلیمیه و بخش‌های مختلف آن

مسجد سلیمیه یکی از نقاط کانونی در شهر ادیرنه است که توسط یونسکو به ثبت رسیده است. ادیرنه یک شهر باستانی است که در سمت غربی ترکیه واقع شده و تقریبا هم‌مرز با یونان و بلغارستان است. این مسجد از سال ۱۵۶۹ تا ۱۵۷۵ توسط یک معمار مشهور عثمانی با نام میمار سینان (Mimar Sinan) ساخته شده است. گفتنی است که مسجد سلیمیه یکی از بهترین آثار میمار سینان به شمار می‌رود و از ویژگی‌های آن می‌توان به طراحی داخلی بسیار زیبای مسجد اشاره کرد. ارتفاع بلندترین مناره‌های این مسجد به ۸۲ متر می‌رسد و تقریبا از همه جای شهر ادیرنه می‌‌‌توان این مسجد را مشاهده کرد. در اطراف مسجد مذکور چندین مدرسه، بازار سرپوشیده و کتابخانه قرار دارد.

شهر سافران‌بولو (Safranbolu)

با چند ساعت فاصله از شمال آنکارا، شهری به نام سافران‌بولو وجود دارد که مربوط به قرن سیزدهم می‌شود و در دوره عثمانی به‌عنوان مکانی شناخته می‌شد که شرق و غرب را ازلحاظ تجاری به یکدیگر متصل می‌کرد. در این شهر بسیاری از بنا‌های قدیمی وجود دارد که سنی در حدود چند صدسال دارند و در این  بین می‌توان به مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا‌ها و مراکز آموزش دینی اشاره کرد. کشت زعفران  یکی دیگر از ویژگی‌های این شهر به شمار می‌رود و نام شهر نیز به زعفران اشاره دارد. در حال حاضر تولید این محصول در مقیاس کوچکی ادامه می‌يابد و همان حس میهمان‌نوازی و صنعتگری در شهر سافران‌بولو به چشم می‌خورد

مناطق تاریخی استانبول

استانبول جایی است که نیاز به توضیح ندارد و حتما در خصوص آن اطلاعات زیادی دارید. استانبول یک شهر مهم در ترکیه به شمار می‌رود که در دوران گذشته از طریق بسفر (Bosphorus) آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کرد و نقش تأثیرگذاری در صعود و نزول امپراتوری‌های جهانی داشت. استانبول دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار زیادی است که همگی می‌توانند برای گردشگران جالب و دوست‌داشتنی باشند. یونسکو ۴ منطقه متفاوت را در استانبول ثبت کرده است که در ادامه می‌‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

پارک باستانی: مسجد آبی و کاخ توپکاپی (Topkapi)، میدان اسب‌سواری کنستانتین، کلیسا‌های تاریخی مربوط به قرن ششم قبل از میلاد

محله سلیمانیه: Grand Sehzade و مسجد سلیمانیه، قنات ولنز (Valens)

محله زیرک (Zeyrek): صومعه Pantocrator

منطقه رامپارتس (Ramparts): آثار باقی‌مانده از بنا‌های امپراتوری تئودوسیوس دوم که مربوط به اوایل سال ۴۰۰ میلادی است.

کوه نمرود

در بالای کوه ۲.۱ کیلومتری نمرود (Nemrut)، یک منطقه باستانی قرار دارد. این کوه در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر مدرن Adiyaman واقع شده است و در قلعه کوه مذکور محلی وجود دارد که دارای سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده است و یک تراس مصنوعی به شمار می‌رود که مجسمه‌های مختلفی در آن قرار دارند. البته تمام این موارد نشان‌دهنده یک مقبره قدیمی هستند که مربوط به قرن اول قبل از میلاد می‌شود. بخشی از این مجسمه‌ها سقوط کرده و از بین رفته‌اند اما همچنان برخی از آ‌ن‌ها به‌خوبی حفاظت شده‌اند. این مکان در سال ۱۸۸۱ کشف شده و در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است. گردشگران در فصل تابستان می‌توانند از طریق جاده به این کوه بروند و البته بهتر است که قبل از طلوع آفتاب به سمت این کوه حرکت کنید و بالا آمدن خورشید را از قله آن و در کنار مجسمه‌ها تماشا کنید. گفتنی است که در فصل زمستان برف زیادی در این کوه می‌بارد.

اِفِسوس

افسوس (Ephesus) یکی دیگر از شهر‌های تاریخی ترکیه است که تاریخ ساخت آن به زمان‌های بسیار دوری بازمی‌گردد. این شهر در اوایل سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد به‌عنوان پایتخت پادشاهی آرزاوا (Arzawa) مورداستفاده قرار می‌گرفته و سپس تحت کنترل یونان در‌آمده است. بسیاری از سازه‌هایی که اکنون در این شهر باقی مانده مربوط به دوره یونانی‌ها می‌شود که این دوره از سال ۱۲۹ شروع شد. شرایط شهر افسوس در دوران باستان بسیار افسانه‌ای بود و یکی از ۱۲ شهر تحت لیگ ایونی (Ionian) در یونان به شمار می‌رفت. معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه نیز در این شهر قرار گرفته است. گفتنی است که افسوس در دوران باستان یکی از شهر‌های بزرگ امپراتوری رم به شمار می‌رفت. این شهر زادگاه پولس و یوحنای قدیس  است و از ویژگی‌های آن می‌توان به متون مسیحی اشاره کرد. در حال حاضر اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر افسوس شامل کتابخانه سلسوس (Celsus)، تئاتر بزرگ، قصر سلطنتی St.John و موزه باستان شناسی افسوس می‌شود.

پرگامون و چشم انداز فرهنگی چند لایه

در سرتاسر ترکیه نشانه‌هایی از روابط این کشور با یونان به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها نیز پرگامون (Pergamon)  است. شهر پرگامون به‌عنوان مرکزی برای ارتباط با ایران و روم بود و دوران اوج خود را نیز در دوره هلنی (Hellenistic) تجربه کرد و در این دوره به‌عنوان پایتخت پادشاهی پرگامون شناخته می‌شد. از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌‌توان به معابد، تئاتر‌ها، کتابخانه‌ و سایر آثار تاریخی اشاره کرد که اغلب در خارج از پرگامون و در نزدیکی ساحل دریای اژه واقع شده‌اند..

مرکز باستان‌ شناسی تروا

این موضوع حقیقت دارد که در زمان جنگ تروا (Troy) برای باز پس گرفتن هلن، بعد از یک نبرد خونین یونانی‌های تسلیم شدند و یک اسب چوبی بسیار بزرگ را به‌عنوان هدیه برای مردم تروا به‌جا گذاشتند  که البته در درون آن چندین سرباز وجود داشتند که باعث شکست قلعه تروا شدند. گردشگران در مرکز باستان‌شناسی تروا می‌توانند اطلاعاتی از تاریخ چهارهزارساله بشری به دست آورند و به‌طور حتم بازدید از این مکان بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. این مرکز در نزدیکی شهری چاناق‌قلعه قرار دارد و در آنجا نیز می‌توانید اسب تروا را که برای فیلم برد پیت در سال ۲۰۱۴ ساخته شده بود، مشاهده کنید.

مرکز نوسنگی چاتال‌هویوک

اگر می‌خواهید به ۹ هزار سال قبل از میلاد مسیح سفر کنید، بازدید از مرکز نوسنگی چاتال‌هویوک (Çatalhöyük) می‌تواند یک ایده بسیار مناسب باشد. گفته می‌شود در گذشته در این منطقه افرادی زندگی می‌کردند که از طریق شکار زندگی خود را می‌گذراندند. مدتی بعد این منطقه تبدیل به یک روستای دائمی شده و سپس چندین روستا و درنهایت یک شهر در آن به وجود آمده است. چاتال‌هویوک یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که تاکنون کشف شده و در نزدیکی قونیه در جنوب ترکیه قرار دارد. به نظر می‌رسد که شهر ساختاری خوابگاهی و شبیه به لانه زنبور داشته است و گفته می‌شود که حدود ۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. این میزان از جمعیت برای یک شهر اولیه، جالب و البته عجیب است.

مسجد بزرگ و بیمارستان دیوریغی

دیوریغی (Divrigi) یکی از شهرهای مرکزی و شرقی ترکیه است که یک مسجد بزرگ با همین نام در آن وجود دارد و سال تأسیس آن به ۱۲۲۸ میلادی بازمی‌گردد. مسجد مذکور یک شاهکار معماری به شمار می‌رود و فضای خارجی آن سنگ‌کاری بسیار زیبایی دارد که همگی تراش‌خورده هستند. طراحی داخلی مسجد بسیار هیجان‌انگیز است و ستون‌های سنگی و طاق‌های بزرگی ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهند. در مجاورت این مسجد یک بیمارستان قرار دارد که در زمان یکسانی ساخته شده و البته ساختار آن نیز بسیار شگفت‌انگیز است. گفتنی است که مسجد دیوریغی و بیمارستان آن در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته‌اند و نزدیک‌ترین شهر پرجمعیت به این منطقه نیز سیواس (Sivas) نام دارد

قلعه نظامی دیاربکر و باغ هِوسل

در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه، تاریخ و مدرنیته باهم آمیخته شده‌اند و در حال حاضر این شهر توسط دژ‌های نظامی و برج‌های مراقبت احاطه شده است و امکان مشاهده رودخانه دجله نیز از آن وجود دارد. باغ هِوسل (Hevsel) یک مسیر سبز است که شهر و دجله را به یکدیگر متصل می‌کند. ازلحاظ استراتژیکی دیاربکر در بین رودخانه دجله و فرات واقع شده است و منطقه‌ای حاصلخیز به شمار می‌رود. گفتنی است که تاریخ‌دانان این شهر را گهواره تمدن می‌نامند.


 شهر باستانی زانث

ویرانه‌های شهر زانث (Xanthos- کاش کنونی) در جنوب فتحیه قرار گرفته است و مرکز لیکیه (Lycia) به شمار می‌رود. این محل در سال ۵۴۰ قبل از میلاد ساخته شده است و توسط ایرانیان سقوط کرد و مدتی نیز توسط یونانیان و رومی‌ها اداره می‌شد. این مکان یک محل عالی برای عاشقان تاریخ و افرادی است که دوست دارند بازدیدی از میراث لیکیه داشته باشند.

؛Cumalikizik

مرکز تولد حکومت عثمانی

بورسا (Bursa) یک کلان‌شهر مدرن در ترکیه است که در نزدیکی آنکارا و دریای مرمره قرار دارد و مرکز تولد حکومت عثمانی به شمار می‌رود. گفتنی است که اورخان غازی  یا همان اورخان بَی، یکی از پادشاهان عثمانی در این شهر دفن شده است. یک روستای کوچک نیز در دره رودخانه قرار دارد که Cumalikizik نامیده می‌شود و گردشگران با قدم زدن در این روستا و سنگ‌فرش‌های آن می‌‌‌توانند حس و حالی شبیه به دوران حکومت عثمانی را تجربه کنند و البته این روستا سبک معماری خود را حفظ کرده است. اگر تصمیم دارید در زمستان به این مکان سفر کنید، بهتر است که از پیست اسکی در کوه اولوداغ (Uludag) که در اطراف بورسا واقع شده نیز دیدن کنید.


نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS